increase fontreset decrease   bahasa soalanlazim hubungikami aduan splwpk-sitemap rssnew bantuan  

JPNS Komited MS ISO 9001:2015

Jabatan Perhutanan Negeri Selangor (JPNS) merupakan agensi yang bertanggungjawab mentadbir, mengurus dan membangunkan sumber hutan di negeri Selangor. JPNS komited untuk memenuhi keperluan standard MS ISO 9001:2015 “Pengurusan Pengeluaran Kayu Secara Berkekalan Bagi Hutan Darat Asli di Hutan Simpan Kekal”.

Dasar Kualiti JPSM adalah untuk memberikan perkhidmatan yang cekap dan berkesan dalam “Pengurusan Pengeluaran Kayu Secara Berkekalan Bagi Hutan Darat Asli di Hutan Simpan Kekal” supaya dapat dilaksanakan mengikut tempoh masa, kaedah dan peraturan-peraturan untuk memenuhi kehendak pelanggan.

Pelaksanaan MS ISO 9001:2015 di JPNS melibatkan melibatkan Ibu Pejabat Perhutanan Semenanjung Malaysia (JPSM) dan lapan (8) Jabatan Perhutanan Negeri iaitu Johor, Kedah, Kelantan, Negeri Sembilan, Pahang, Perak, Selangor dan Terengganu.

Sebanyak tiga (3) Dokumen Kualiti telah disediakan iaitu:

  • Manual Kualiti;
  • Prosedur Kualiti (Proses)
  • Prosedur Kualiti (Sokongan)

Proses utama Sistem Pengurusan Kualiti JPNS dilaksanakan mengikut turutan berikut:

  • Penetapan dan Pemantauan Catuan Tebangan Tahunan;
  • Penandaan dan Pengesahan Sempadan Kawasan Kerja;
  • Inventori Hutan Sebelum Tebangan (Pre-F) dan Penentuan Had Batas Tebangan;
  • Penandaan Pokok;
  • Pengusahasilan Hutan;
  • Inventori Hutan Selepas Tebangan (Post-F) dan Penentuan Jenis Rawatan Silvikultur; dan
  • Rawatan Silvikultur Memotong Akar Pepanjat (CL) dan Tanaman Mengaya.
  • Pelaksanaan Sistem Pengurusan Kualiti MS ISO 9001:2015.

 

Sistem Pengurusan Kualiti

 Proses Utama :

 Proses utama dalam Sistem Pengurusan Kualiti MS ISO 9001:2015 bagi Jabatan Perhutanan Negeri Selangor ialah Pengurusan Pengeluaran Kayu Secara Berkekalan bagi Hutan Darat Asli di Hutan Simpanan Kekal.

 

Skop pelaksanaan :

 (Menyediakan Perkhidmatan Pentadbiran, Perancangan Catuan Tebangan Tahunan, Aktiviti Pentadbiran dan Pemantauan)

 

Prosedur Pelaksanaan Sistem Pengurusan Kualiti

Bagi Jabatan Perhutanan Negeri Selangor, hanya melibatkan 2 prosedur kualiti sahaja yang dilaksanakan daripada 15 Prosedur Kualiti (Proses) dan 8 prosedur kualiti yang dilaksanakan bagi Prosedur Kualiti (Sokongan)

 

Prosedur Kualiti (Proses) adalah seperti berikut:-

Bil

Nama Prosedur Kualiti

No. Rujukan Prosedur Kualiti

Status

1.

Penetapan dan Pemantauan Catuan Tebangan Tahunan

PK(P)-HUTAN-01-CTT

Dilaksanakan

2.

Penandaan dan Pengesahan Sempadan Kawasan Kerja

PK(P)-HUTAN-02-SEMPADAN

Tidak Dilaksanakan

3.

Inventori Huan Sebelum Tebangan (Pre-F) secara Jabatan dan Penentuan Had Batas Tebangan

PK(P)-HUTAN-03-PREF(J)

Tidak Dilaksanakan

4.

Inventori Hutan Sebelum Tebangan (Pre-F) secara Kontrak dan Penentuan Had Batas Tebangan

PK(P)-HUTAN-04-PREF(K)

Tidak Dilaksanakan

5.

Penandaan Pokok secara Jabatan

PK(P)-HUTAN-05-TANDA POKOK (J)

Tidak Dilaksanakan

6.

Penandaan Pokok secara Kontrak

PK(P)-HUTAN-06-TANDA POKOK(K)

Tidak Dilaksanakan

7.

Pengeluaran Dokumen-dokumen Pengusahasilan Hutan

PK(P)-HUTAN-07-USAHASIL.DOK

Tidak Dilaksanakan

8.

Pemantauan dan Pengawalan Pengusahasilan Hutan

PK(P)-HUTAN-08-USAHASIL.KAWAL

Tidak Dilaksanakan

9.

Penyediaan Laporan Penutup Pengusahasilan Hutan

PK(P)-HUTAN-09-USAHASIL.TUTUP

Tidak Dilaksanakan

10.

Inventori Hutan Selepas Tebangan (Post-F) secara Jabatan dan Penentuan Jenis Rawatan Silvikultur

PK(P)-HUTAN-10-POSTF (J)

Tidak Dilaksanakan

11.

Inventori Hutan Selepas Tebangan (Post-F) secara Kontrak dan Penentuan Jenis Rawatan Silvikultur

PK(P)-HUTAN-11-POSTF (K)

Tidak Dilaksanakan

 

12.

Memotong Akar/Pepanjat (CL) secara Jabatan

PK(P)-HUTAN-12-CL (J)

Tidak Dilaksanakan

13.

Memotong Akar/Pepanjat (CL) secara Kontrak

PK(P)-HUTAN-13-CL (K)

Tidak Dilaksanakan

14.

Tanaman Mengaya secara Jabatan

PK(P)-HUTAN-14-TANAM (J)

Tidak Dilaksanakan

15.

Tanaman Mengaya secara Kontrak

PK(P)-HUTAN-15-TANAM (K)

Tidak Dilaksanakan

 

Prosedur Kualiti (Sokongan) adalah seperti berikut:

Bil.

Nama Prosedur Kualiti

No. Rujukan Prosedur Kualiti

Status

1.

Kawalan Dokumen

PK(S)-HUTAN-01-DOKUMEN

Dilaksanakan

2.

Kawalan Rekod Kualiti

PK(S)-HUTAN-02-REKOD

Dilaksanakan

3.

Kajian Semula Pengurusan

PK(S)-HUTAN-03-KSP

Dilaksanakan

4.

Pengurusan Latihan

PK(S)-HUTAN-04-LATIH

Dilaksanakan

5.

Pengendalian Aduan dan Maklum Balas Pelanggan

PK(S)-HUTAN-05-ADUAN

Dilaksanakan

6.

Audit Dalamn

PK(S)-HUTAN-06-AUDIT

Dilaksanakan

7.

Kawalan Ke atas Produk dan Penyampaian Perkhidmatan yang Tidak Memenuhi Keperluan yang Ditetapkan

PK(S)-HUTAN-07-KAWAL

Dilaksanakan

8.

Tindakan Pembetulan dan Pencegahan

PK(S)-HUTAN-08-CEGAH

Dilaksanakan